Archiv für Juni 2009


Deutscher Multimedia Award 2009

22. Juni 2009 - 22:14 Uhr

Am 9. Juni fand im gut gefüllten Berliner ewerk die Preisverleihung des Deutschen Multimedia Awards DMMA statt. Aus etwa 300 Einreichungen wurden 19 Preisträger ausgewählt. Moderiert wurde die Abendveranstaltung von der Ehrensenf Präsentatorin Christine Henning, die wie in ihrer Selbstdarstellung auf der Ehrensenf Seite beschrieben, deutlich machte, dass sie “sich außer im Ehrensenf Studio am wohlsten auf der Bühne oder einer Tanzfläche” fühlt. Klaus Haasis war am Anfang mit auf der Bühne, er vertritt als Geschäftsführer die MFG Baden-Württemberg (Innovation Agency for Information Technology and Media – so international, dass die Homepage gleich komplett auf Englisch ist), die zusammen mit dem Bundesverband Digitale Wirtschaft (BVDW) den DMMA organisiert. Das Ganze fand wie immer im Rahmen des Deutschen Multimedia Kongress (DMMK) 2009 statt. Wie auch im letzten Jahr war alles professionell organisiert und ein extrem guter Abend zum Netzwerken.
Einziger Wermutstropfen war die Diskriminierung der zwar nominierten, aber nicht für preiswürdig befundenen Projekte. D.h. alle ausgewählten Nominierungen wurden vorgestellt, jedoch nicht in jeder Kategorie wurden auch Preisträger benannt. So zum Beispiel in der Kategorie “Portale” und “mobiles Internet”, in denen keine Preise verliehen wurden. Ich denke, nicht nur ich und meine Sitznachbarn fanden das unnötig, denn nicht nur der Einreichende wurde somit namentlich für nicht würdig befunden, sondern auch das das Projekt ja nutzende Unternehmen kann sich nun mit Juryabsegnung sicher sein, ein nicht preiswürdiges Portal zu nutzen. Ich denke, es ist im Ermessen der Jury, wie in diesem Fall keine Preise zu vergeben, aber nur Verlierer zu nennen, halte ich für suboptimal. Von dieser Kleinigkeit abgesehen war es ein spannender Netzwerkabend an einer zentralen und gut geeigneten Location, zu dem ich gerne wieder gehen werde.

DMMK und DMMA Verleihung im Berliner ewerk

DMMK und DMMA Verleihung im Berliner ewerk

Kommentieren » | Allgemein

BerlinWebWeek: Open Coffee Club and Bizzin3D meetup

1. Juni 2009 - 21:47 Uhr

opencoffeeclubFriday morning, getting up after the Zanox Summer Party and heading straight to the Berlin Open Coffee Club in the Carras Café at Potsdamer Platz. The crowd was a little smaller than usual, due to the aforementioned party I think, but the networking was good. The idea is simple, existing more or less world wide, you arrive, grab a coffee and at some point the initiator introduces him/herself and then everybody else does the same. The aim is to meet at least three new people, because you know who is there you know, who you can talk to.
A lot of 3D and virtual world stuff was going on this weekend in Berlin, I missed the Second Life meetup, but since it immediately was followed by the bizzin3D meetup (organized by Tobias Neisecke from Youin3D), I got my fair share of what is going on in the 3D world. Roughly 80 people gathered and spent their whit sunday afternoon and evening together. I did not see many journalists, a shame since the who is who of virtual worlds was there and could have been interviewed: representatives from companies from the UK, Slovenia, France, Netherlands, Poland etc. The big worlds like Second Life (Linden Lab), Twinity (Metaversum), Habbo and others where on panels.
Clare Rees (Linden Labs), Michael Schumann (Second Interest), Mirko Caspar (Metaversum), Dick Davies (Ambient Performance)

Clare Rees (Linden Labs), Michael Schumann (Second Interest), Mirko Caspar (Metaversum), Dick Davies (Ambient Performance)

The first panel of the Bizzin3D meetup was titled “The Immersive Internet – Virtual Worlds and the Transformation of Business”. I enjoyed the honesty of the panel – the transformation has clearly just begun and it will take many years till there is a clear change due to virtual worlds (VWs). The change we see is due to new concepts in our digital age, a shrunken world (in distances), a bigger world (in possible experiences). However, having companies like Linden Lab and Metaversum in Berlin existing solely on Virtual Worlds and their service providers like Second Interest and Youin3D is already a change to the old world. The VWs user growth is now in children and youths, so a new generation is growing and using VWs, the real Digital Natives are born not longer than 3-5 years ago. I doubt that many users watched the events in Second Life and twinity, though I think it is absolutely necessary to do the streaming of course.
It’s all about monetisation in the end, so to the question why companies should move to a VW, Clare Rees basically pointed to “collaboration”, Michael Schumann stressed future advantages: “these are strategic moves today for a strategic advantage tomorrow” and Mirko Caspar showcased his Asian early adopter Singapur, who has great plans for their digital future. ..and I guess all three are legitimate answers and all true at the same time. The general agreement was that, if you are able to bring your own audience, you can start now.
But again, in my opinion it will take years till we are at a stage, where use of VW is widespread in the corporate world. I, however, believe VWs will be a major part of the future natural habitat of Digital Natives, since interaction there is much more natural than over mail etc. The question I wanted to ask Second Life, when they will allow the use of real names (since they have already real cities (newBerlin e.g.) could not be answered (“we are thinking about it”), I give them another 6 months max., till they do that, the need is clearly there.
If you are interested in a much more detailed view on this event, Mr.Topf a.k.a Tao Takashi was there and has published a review in his blog.

Kommentieren » | Allgemein